De vraag aan flowresulting: hoe kunnen we ons serviceniveau nog verder verhogen én maken we onze (potentiële) klanten duidelijk dat we de beste service in huis hebben?
Om diep inzicht te krijgen in wat de bedrijfswagenklant belangrijk vindt, heeft flowresulting uitvoerig klantonderzoek verricht: een focusgroep discussie en 25 diepte-interviews hebben een basis gelegd om beloften te formuleren. Een basis die inzicht verschaft in wat klanten verstaan onder premium service. Maar vooral ook: wat verwacht de klant van Volkswagen Bedrijfswagens als het onverhoopt toch eens voorkomt dat niet wordt voldaan aan deze premium service? Welke garanties of compensaties moeten dan worden geboden?
Opstellen van concept beloften door importeur én dealers
Beloften op papier zetten is eenvoudig. Ze in de praktijk ook écht waarmaken is een grotere uitdaging. Dat raakt aan het werk van de retailorganisatie. Om die reden is het gehele traject uitgevoerd in nauwe samenwerking tussen importeur en dealerorganisatie. Voor elke belofte is gekeken naar de relevantie voor klanten én naar de interne consequenties. Een impactanalyse gaf antwoord op vragen als: kunnen we dit wel waarmaken? Wat moeten we daarvoor nog op orde brengen? Wat vraagt dit van onze processen? Etc.. Resultaat: een set concept-beloften om in de praktijk te toetsen.
Naar definitieve beloften o.b.v. pilot en aanvullend klantonderzoek
Om er zeker van te zijn dat de beloften aanslaan, zijn ze getoetst in de vorm van een pilot bij vier Bedrijfswagen dealers. Ook is aanvullend klantonderzoek verricht om er achter te komen of de beloften niet alleen relevant en onderscheidend worden gevonden, maar ook of klanten ze geloofwaardig en duidelijk vinden.
Beloften met impact op de klant én organisatie
Belangrijkste resultaat: een nog hoger en onderscheidend serviceniveau. De servicebeloften zorgen er voor dat (potentiële) klanten precies weten wat ze mogen verwachten. Het bevestigt bestaande klanten in hun keuze voor Volkswagen Bedrijfswagens en helpt potentiële klanten te kiezen voor de merkdealer. Intern dragen de beloften bij aan ondernemerschap: sales en aftersales groeien naar elkaar toe, service komt steeds vaker ter sprake bij verkoop van een bedrijfswagen en monteurs snappen steeds beter dat goede service uiteindelijk tot verkoop leidt. De beloften helpen medewerkers om de vraag ‘waar ben ik van’ te beantwoorden.
Bekijk hier de servicebeloften van Volkswagen Bedrijfswagens en ons artikel over de kracht van servicebeloften op marketingonline.
Meer informatie: Marc Westeneng & Bart Elderenbosch
Lees ook het interview met Jeroen Pécasse (oud) directeur van Volkswagen Bedrijfswagens, uit ons Flowhow Magazine over de ‘commodity trap’: Een premium product vraagt om een premium organisatie