Inspirerende klantbeloften: 3. Domino’s Pizza
Domino’s Pizza profileert zich de belofte van levering binnen 30 minuten na bestelling. Deze servicebelofte hoort alleen al in de top 10 vanwege het interessant verhaal dat er aan vast zit. Domino’s startte in 1973 met de belofte: levering binnen 30 minuten, of anders gratis. Het werd een hit, met legendarische verhalen over klanten die van alles uithaalden om maar een gratis pizza te bemachtigen (bijvoorbeeld hun huisnummer van de deur afhalen).
Halverwege de 80’er jaren werd de compensatie bij te late levering gereduceerd tot $ 3. Begin 90’er jaren kreeg het bedrijf verschillende keren te maken met miljoenen claims als gevolg van pizza koeriers die verkeersongelukken veroorzaakten. In 1993 liet Domino’s Pizza de servicebelofte vallen ‘vanwege de publieke perceptie van onverantwoord en roekeloos rijgedrag’, in de woorden van de toenmalige CEO. In 2007 introduceerde Domino’s een nieuwe slogan, “You Got 30 Minutes”. Geïnspireerd op de eerdere belofte maar zonder de garantie van levering binnen een half uur. In een aantal landen (Colombia, India, Vietnam, Turkije) is de ‘originele’ servicegarantie nog steeds van kracht.